IT didaktikken flytter ind

12. mar 2012 - af JungleBanen

Et undervisningsmiljø med Coopative learning og samarbejde eleverne imellem kan stille høje krav til den enkelte underviser. Ved brugen af Den Digitale Junglebane bliver den formelle læring placeret i et univers med opgaver, bevægelse, leg og læring, med udgangspunkt i elevernes kompetencer og lege egenskaber. Her oplever jeg som lærer, at samarbejdet, eleverne imellem, får en ny betydning ved, at blive sat i en anden læringsramme.

Den Digitale Junglebanes muligheder er mange og ved, at give eleverne medindflydelse på opsætningen af banen og de enkelte poster udvikles elevernes kreativitet og medindflydelse på egen læring. Med legen som udgangspunkt går eleverne uanfægtet i gang med opgaverne på Den Digitale Junglebane, alt imens de samarbejder og kommunikere for, at finde vej gennem de forskellige IT poster.

DSC04006

På Den Digitale Junglebane, kan alle former for IT bruges, alt fra almindelige pc programmer og tablets, til Xbox, webcam, skype, skrive programmer og meget andet. Kun fantasien og målgruppen, sætter grænsen for implimenteringen af skolens IT redskaber. De digitale redskaber kan præsenteres på en uformel og legende måde, med udgangspunkt i børnenes virkelighed.

cropped-forside-tegning-11.png

Fælles for de digitale medier er, at de på Den Digitale Junglebane får en ny betydning ved at blive sat ind i en anden sammenhæng. IT undervisningen står ikke længere alene, men bliver nu kombineret med de daglige undervisningsredskaber og muligheder det enkelte klasselokale rummer.

tuxpi.com.1332082792

IT didaktikken flytter ind i klasselokalet udenom de formelle læringssituationer.

« | »