Læring tager altid sit udgangspunkt i leg

20. nov 2012 - af JungleBanen

IT har den positive effekt på læringsrummet, at den åbner for den legende tilgang til læring og dermed alene, af den årsag, kan øge elevernes motivation. Legetøjsforsker Jørgen Martin Steenholdt ( cand.phil. fremtidsforsker o g forfatter) beskriver legen i forbindelse med læring således:

at læring altid tager sit udgangspunkt i leg, eksperimenter, efterligning, drømme og håbefulde forventninger, foruden meningsfuld syslen, når især de voksne både gider holde sig på afstand eller være nærværende – men ellers kun være totalt og absolut nærværende, når børnene og de unge selv spørger dem til råds4

Legen er ud fra denne betragtning et grundlæggende element i en undervisning der kan være med til, at øge elevernes motivation, trivsel og læring.

 

Et af hovedelementerne ved Den Digitale Junglebane er netop leg. Både i form af IT elementer, men også i kraft af det pædagogiske og didaktiske design, den enkelte lærere eller pædagog vælger, en digital junglebane ud fra.

Det kan f.eks. være Lego klodser, som eleverne i skolen bygger et færdigt produkt med, eller legetøjsdyr børnene i børnehaven tager med rundt på banen. Ganske få virkemidler skaber et læringsrum hvor legen for børnene giver lyst til læring.

I 2012 lavede P1 en radio udsendelse omkring legen i vores samfund. Her deltog bla. Jørgen Martin Steen Holdt.

Du kan høre udsendelsen lige her

 

IMG_7642

« | »