Motivation, engagement og lyst til læring

09. nov 2017 - af JungleBanen

I de senere år er der blevet sat stærkt fokus på nødvendigheden af at inkludere bevægelse i undervisningen. Omdrejningspunktet i såvel den praktiske indsats som forskning på området har primært været instrumentelle fysiske tiltag såsom motion, gymnastik og idræt med det formål at styrke sundhed, trivsel og læring blandt børn i skolen. Dog er der problemer med at finde metoder til at integrere bevægelse i skolernes undervisningspraksis

I 2017 blev der udarbejdet et pilotprojekt hvor det blev undersøgt hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen og hvilke resultater det ville give.

Der blev konkluderede følgende:

Resultaterne viser, at bevægelse integreres i mange undervisningssituationer fx. sprogundervisning, musik, historie og regning. Resultaterne viser endvidere, at bevægelse styrker Livsglæde, selvværd og trivsel; Opmærksomhed, nærvær og koncentration; Motivation og engagement; Balance mellem aktivitet og ro. Pilotstudiets resultater giver nøjagtig viden om fx hvordan børnenes motivation til at lære vækkes gennem forskellige didaktiske midler i forskellige læringssituationer og fag. Pilotstudiet viser både didaktiske metoder for, hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen på forskelligt vis og hvilken betydning bevægelsen har for væsentlige aspekter af børnenes læring, trivsel og udvikling. Resultaterne bringes ind i nutidig pædagogisk kontekst og forslag til videre forskning og udvikling diskuteres.

Motivation, engagement og lyst til læring er netop hvad flere lærere og pædagoger fortæller om brugen af den digitale junglebane i deres undervisning.

Du kan læse hele rapporten lige her:

Udarbejdet af:

Thomas Bille (UCSJ) tbi@ucsj.dk
Göran Krantz (UCM) ugk@ucsj.dk
Mette Schmidt (UCSJ) mec@ucsj.dk

 

Kilde: http://www.forskningsdatabasen.dk

« | »